חשיבותה של רפואה מונעת בחיות מחמד

ברור לכל כי מתן חיסונים וטיפולים מונעים לחיות המחמד שלנו חשובים הן לבריאותן והן לבריאותנו אנו.

הביקור הראשון אצל הווטרינר צריך להיערך כאשר הכלב בן שישה עד שמונה שבועות. בגיל זה מבצע הווטרינר בדיקה כללית של הכלב, המאפשרת לגלות מחלות או מומים מולדים. בביקור הראשוני נשקל הכלב, והווטרינר מדריך את בעליו בנוגע לתזונת הכלב, בנוגע לטיפוח העור והפרווה ולטיפול נגד פרעונים וקרציות. בביקור הראשון נקבע גם פרוטוקול החיסונים והטיפולים למניעת תולעים, שיבוצע במהלך חייה של חיית המחמד. לגבי כלבים, החיסון הראשון ניתן בגיל שישה עד שמונה שבועות והוא החיסון המשושה. כפי שמעיד שמו, הוא מחסן כנגד שש מחלות שונות:

כלבלבת: מחלה הנגרמת על ידי נגיף ועשויה להתבטא בשלשולים והקאות, שיעול, דלקת עיניים ובסימנים עצביים בשלב מאוחר יותר.

פרו-וירוס: נגיף הגורם למחלה המתבטאת בחוסר תיאבון, שלשולים מימיים ומסריחים, הקאות וחום גבוה. נגיף זה מדבק מאוד ועמיד מאוד בסביבה.

דלקת כבד מדבקת: נגרמת על ידי נגיף הפוגע בכבד. היא מתבטאת בחוסר תיאבון, הקאות, שלשולים, כאבי בטן, עוויתות, צהבת ולעיתים אף במוות ללא סימנים מוקדמים.

עכברת (לפטוספירוזיס): מחלה הנגרמת על ידי חיידקים מסוג לפטוספירה. עכברים מהווים את מקור ההדבקה העיקרי למחלה זו, ועל שמם היא נקראת. סימני המחלה הם: אדישות פתאומית, חום גבוה, הקאות, שלשול דמי חום-ירוק ושתן כהה, וצהבת. חשוב לציין כי מחלה זו עשויה להדביק גם בני אדם, ולכן חיסון הכלב כנגדה חשוב גם לבריאותנו אנו.

פראינפלואנזה ואדנו-וירוס 2: שני נגיפים הפוגעים במערכת הנשימה, ועשויים לגרום למחלה המתבטאת בשיעול ממושך ויבש, חוסר תיאבון, הפרשות מהאף ומהעיניים ודיכאון. לעיתים תיתכן אף דלקת ריאות העשויה להסתיים במוות.

גור כלבים שנולד לאם מחוסנת, מקבל עוד בהיותו ברחם נוגדנים כנגד המחלות שאלינן חוסנה האם, ולאחר היוולדו מקבל אותם דרך הקולוסטרום, שהוא החלב הראשון של האם. זמן התגובה של נוגדים אלה נע בין שישה שבועות לארבעה חודשים. זמן זה משתנה בין גור לגור ותלוי בגורמים רבים, כמו כמות הנוגדנים שהגור קיבל, גורם המחלה וכדומה.

חיסון הכלב בתקופה שבה כמות הנוגדנים שקיבל מהאם גבוהים - אינו יעיל. על מנת שהחיסון יעבוד, הוא צריך להיערך בשלב שבו רמת הנוגדנים האימהיים נמוכה. מאחר ואין אנו יודעים מתי בדיוק מצב זה מתקיים בגור מסוים, מומלץ לחסנו מספר פעמים בפרק הזמן שבין שישה שבועות ועד ארבעה חודשים.

על החיסון המשושה יש לחזור מדי שנה. מאחר וחלק מגורמי המחלה שהוזכרו מאוד מדבקים וחלקם עמידים מאוד בסביבה, רצוי לא להפגיש את הגור הצעיר עם כלבים אחרים לפחות עד לאחר שניים-שלושה חיסונים.

על פי החוק במדינת ישראל, כל כלב מגיל שלושה חודשים ומעלה חייב להיות מחוסן כנגד מחלת הכלבת. מחלת הכלבת נגרמת על ידי נגיף המועבר בדרך כלל בנשיכה ועשויה להתבטא בשינוי התנהגות קיצוני - כלב רגוע הופך תוקפני ולהיפך. לאחר מכן ייתכנו עוויתות, הזלת ריר, קשיי בליעה, שיתוק ומוות. הנגיף יכול להדביק כל יונק, כולל בני אדם, ומאחר ומדובר במחלה חשוכת מרפא המביאה למוות חשוב מאוד להקפיד על חיסון הכלב במועד, מדי שנה.

טיפולים נגד תולעים: לגורים יש לעיתים קרובות תולעים המועברות מן האם לפני ההמלטה (דרך הרחם) ואחרי ההמלטה דרך החלב. דרך הדבקה נוספת היא מצואת כלבים אחרים.

תולעים עגולות עלולות לגרום לפגיעה במערכת העיכול, פגיעה שתתבטא בשלשולים, הקאות, אנמיה ומצב גופני ירוד.

תולעים מסוימות עשויות לעבור לבני אדם ולעיתים לפגוע בבריאותם. תולעים מסוג דיהילידיום קנינום (תולעים שטוחות) מועברות באמצעות פרעושים. ההדבקה נעשית כאשר הכלב בולע פרעוש הנושא בתוכו את זחלי התולעת. מכאן שהדברת פרעונים, במקביל לטיפול נגד תולעים - הכרחית להצלחתו.

אצל גורים, הטיפול הראשון נגד תולעים נעשה בגיל שישה עד שמונה שבועות, ביחד עם החיסון הראשון. גם על טיפול זה יש לחזור מספר פעמים במהלך החודשים הראשונים לחיי הכלב. בכלב בוגר מומלץ לבצע טיפול נגד תולעים מדי חצי שנה.

הקפדה על חיסונים וטיפולים מונעים בצורה סדירה, תמנע מחלות מיותרות ולעיתים חשוכות מרפא מכלבינו ולפעמים אף מאיתנו.

ד"ר ארז שטיירמן רופא וטרינר

Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...