רפואת שיניים וטרינרית

רפואת השיניים הווטרינרית התפתחה ללא היכר בשנים האחרונות: בארצות הברית, טיפולי שיניים הם הטיפולים הנפוצים ביותר במרפאות וטרינריות, אחרי עיקורים. הסיבה לכך היא שכיחותן של בעיות השיניים בחיות מחמד והעלייה במודעות הרופאים הווטרינריים והבעלים לבעיות אלו. הכלב נולד ללא שיניים, והשיניים הזמניות ("שיני חלב") מופיעות בגיל ארבעה עד שישה שבועות. השיניים הקבועות מופיעות בגיל ארבעה עד שישה חודשים. שיניים אלה צומחות מתחת לשיניים הזמניות ודוחפות אותן החוצה.

בעיות שיניים הקיימות בקרב כלבים הן:

* בעיות התפתחותיות - הבעיה הנפוצה ביותר בחיות מחמד היא הישארותן של השיניים הזמניות לאחר בקיעתן של השיניים הקבועות. תופעה זו נפוצה בעיקר בגזעי כלבים ננסיים, ולכן נראה כי מדובר בבעיה בעלת רקע גנטי. הישארותן של השיניים הזמניות גורמת להסטתן של השיניים הקבועות ולהצטברות של פסולת ואבן שן ביניהן. הטיפול שיבוצע על ידי הווטרינר במקרה זה הוא עקירת השן הזמנית. בעיה התפתחותית נוספת היא היווצרות לא מושלמת של שכבת האמייל המצפה את השן. הגורם הנפוץ ביותר לבעיה זו היא נגיף הכלבלבת. כתוצאה מפגיעה זו, משטח השן אינו אחיד והשן נוטה לצבור אבן שן.

* שברים בשיניים - נפוצים בחיות מחמד. כאשר השבר הוא באמייל ובכתר השן בלבד, בדרך כלל אין צורך בטיפול. לעומת זאת, כאשר השבר מערב את הכתר והשורש, לעיתים קרובות יש צורך בעקירת השן.

* עששת - בניגוד לבני אדם, בעיה זו אינה נפוצה בכלבים ובחתולים. הסיבה לשכיחות הנמוכה של בעיות עששת בחיות אלו אינה ברורה. הועלו מספר השערות לגבי מבנה אנטומי של השן, חומציות הרוק והרכבו הכימי. אם בכל זאת מופיעה עששת, היא מופיעה בדרך כלל בשיניים הטוחנות. הטיפול במקרים אלו הוא, כמו בבני אדם, על ידי ניקוי רקמות מתות וסתימה. טיפולים אלו אינם נפוצים בישראל.

* גידולי שיניים - קיימים מספר גידולים של רקמות השן, חלקם שפירים וחלקים ממאירים. במקרים אלו מומלץ לבדוק את הגידול המוסר בבדיקה מעבדתית, לצורך הערכת ממאירותו. הטיפול במקרים אלה הוא בדרך כלל ניתוח.

* מחלת חניכיים - זוהי אחת הבעיות הנפוצות ברפואת חיות מחמד. כמו בבני אדם, גם בחיות מחמד זוהי מחלה שקשה לבלום ונמצאת בהתקדמות מתמדת. הסימנים לבעיה זו כוללים דלקת חניכיים, בצקת חניכיים, ריח רע מהפה, הצטברות אבן שן, נסיגת חניכיים, הפרשה מוגלתית, דימום, חוסר יציבות שיניים ואיבוד שיניים. הגורם הראשון במעלה לבעיה זו הוא הצטברות רובד חיידקי (פלאק) והצטברות אבן שן. גורמים אחרים הינם תורשה, תזונה, בעיות הורמונליות ועוד. המחלה מתחילה בדרך כלל בדלקת חניכיים, אשר ללא טיפול חודרת לעומק השן, לכיוון השורשים. בשלב זה תיתכן בצקת בחניכיים ודימום. בהמשך נוצרת נסיגת חניכיים עד לחשיפת פיצול שורשי השן, ולעיתית הדלקת וההרס חודרים לרקמת העצם ולסינוסים. דלקות חניכיים כרוניות גורמות בנוסף לפגיעה בלב ,בכליות בכבד וכדומה. הטיפול הווטרינרי, שרצוי שיתבצע בשלב המוקדם של המחלה, כולל הסרת אבן המבוצעת בהרדמה. ככל שהתהליך נמצא בשלב מתקדם יותר הטיפול מסובך יותר, ובחלק מהמקרים יש צורך בניתוח חניכיים לצורך ניקוי איזור השורשים.

כיצד יכולים בעלי כלבים וחתולים למנוע בעיות שיניים? על ידי הימנעות, ככל שהדבר ניתן, ממתן מזונות רכים ולחים המעודדים היווצרות אבן שן על גבי השיניים. רצוי שתזונת בעל החיים תתבסס על מזון יבש, שלעיסתו מסייעת בסילוק אבן השן.

ניתן להוסיף חטיפי לעיסה כגון עצמות גדולות (עצמות פרה ולא עצמות עוף), צעצועי לעיסה מעור פרה או ביסקוויטים קשים המיועדים לכלבים וחתולים, בנוסף, רצוי לצחצח את שיני הכלב באמצעות מברשת רכה חדשה. קיימות משחות שיניים בטעם בשר הנמכרות במרפאות וטרינריות ויכולות להקל על פעולת הצחצוח. בכלבים שאינם משתפים פעולה בצחצוח ניתן להשתמש בג'ל מיוחד, הנמרח על משטחי השן פעמיים בשבוע.

כמו כל מחלה או בעיה רפואית, עדיף למנוע בהתחלה כדי שמאוחר יותר לא יהיה צורך לטפל. צחצוח השיניים ותזונה נכונה מגיל צעיר ימנעו מחלות שיניים עתידיות וישפרו את חיי חיית המחמד שלנו. חשוב להרגיל את חיית המחמד לצחצוח כבר מגיל צעיר.

ד"ר ארז שטיירמן רופא וטרינר

Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...